Sökmotoroptimering (SEO) är processen för att förbättra en webbplats eller webbsida i en sökmotors obetalda resultat. Detta omfattar både organiska och betalda listningar, vilket påverkar lokala sökningar, nationella sökningar och internationella sökningar. Du kan optimera din webbplats eller blogg för sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Processen omfattar redigering av webbplatsens HTML, till exempel ändring av titlar, metabeskrivningar och nyckelord, tillägg av relevant innehåll för att öka dess värde, uppbyggnad av bakåtlänkar för att hittas av andra webbplatser och undvikande av åtgärder som kan skada din placering, till exempel spamming med gästbloggning eller skapande av länknätverk.

Öka trafiken på webbplatsen

Sökmotoroptimering (SEO) är ett sätt att få mer trafik till din webbplats. Det finns många sätt att använda SEO för att få fler besökare till din webbplats, t.ex:

  • Skriv innehåll som är värdefullt för personer som söker specifik information om ämnet för din webbplats.
  • Skapa kvalitetsbacklänkar från andra webbplatser med relevant innehåll som pekar tillbaka till sidorna på din webbplats.

Om du har en etablerad webbplats är det viktigt att du fortsätter att tillhandahålla nytt och uppdaterat innehåll för att sökmotorer som Google och Bing ska fortsätta att indexera dem ofta. Om din webbplats har tagits bort från sökindex på grund av låg aktivitet eller brist på nytt innehåll kan det vara dags för en SEO-audit där vi kommer att titta igenom allt om hur användarna interagerar med varje sida på webbplatsen för att hitta saker som vi behöver justera så att de dyker upp bättre i sökresultaten igen!

SEO har många fördelar för webbplatser

SEO kan bidra till att bygga upp trovärdighet och förtroende hos besökarna på din webbplats – samt öka konverteringarna – eftersom det visar dem att innehållet på sidan är relevant för det de söker, vilket gör dem mer benägna att stanna kvar på sidan längre än om det inte hade skett någon optimering alls!

Slutligen har SEO, om det görs på rätt sätt också förmågan att öka försäljningen: Föreställ dig att du kan se hur många gånger människor landar på en specifik produktsida jämfört med en annan likvärdig sida inom några sekunder efter att de har påbörjat en sökfråga på Google. 

Sammanfattning

Glöm inte att SEO är en kontinuerlig process. Det sker inte över en natt och det tar tid att se resultat. Om du följer dessa tips och fortsätter att optimera din webbplats är du på god väg mot högre sökmotorplaceringar och mer trafik!